2 taktní benzínové motory, jsou specifické tím, že benzín pro ně musí být smíchán s olejem, aby nedošlo k zadření pístu. Různé 2 taktní motory vyžadují různý poměr mixu benzínu s olejem.
Jak jsem už psal, je to proto, aby se nezadřel píst ve válci, popřípadě kliková hřídel.
2 taktní motory se používají hlavně v motorových benzinových pilách a také v ručních strunových vyžínačích a křovinořezech. Ikdyž i zde je tendence tyto motory nahradit 4 taktními, jak k tomu došlo u klasických tlačených sekaček na trávu.
Pro mix se nepoužívá hned tak ledajaký olej, ale musí to být olej určený přímo pro namíchání s benzínem pro 2 taktní motory. Já používám Castrol Garden 2T.
Různé motory vyžadují různý poměr benzínu a oleje. Zpravidla to bývá poměr 1:40 nebo 1:50. U motorů v záběhu dokonce 1:33.
To znamená, že v případě poměru 1:40 to je 1 litr oleje na 40 litrů benzínu. Množství oleje spočítáme velice jednoduše – viz následující tabulka:
poměr | vzorec | příklad | výsledek |
1:40 | obj x 0,025 x 1000 | 2 x 0,025 x 1000 | 50 ml oleje pro 2 l benzínu |
1:50 | obj x 0,02 x 1000 | 3 x 0,02 x 1000 | 60 ml oleje pro 3 l benzínu |
1:33 | obj x 0,0303 x 1000 | 1 x 0,0303 x 1000 | 30,3 ml oleje pro 1 l benzínu |
Veličina obj ve vzorci je množství benzínu v litrech. Výsledné množství oleje, které do daného množství benzínu musíme nalít je uvedeno v ml (mililitrech).
[CP_CALCULATED_FIELDS id=“6″]
Já pro přesné odměření používám injekční stříkačku, kterou lze koupit v každých zdravotnických potřebách.
Je totiž dobré, mít poměr odměřený přesně. Při menším množství oleje má motor tendenci se zadírat a můžeme si jej nenávratně poškodit. Naopak při větším množství oleje zase zbytečně moc čoudí, což vás může přivést do konfliktu s bio-sousedkou.
kutil Michell