Jelikož nastala opět doba výměny letních pneumatik za ty zimní, je dobré vědět, jak pneumatiky uskladnit, aby se nám za půl roku nezničily.
Samozřejmě můžeme využít skladovací prostory svého oblíbeného pneuservisu (pokud takové má), ale máme-li doma místo, nemusíme zbytečně vyhazovat peníze z okna. Ideální místo pro uskladnění pneumatik je buď zděná garáž či kůlna, kde nedochází k velkým teplotním výkyvům. Anebo sklep.
Každopádně by uskladněné pneumatiky neměly být vystaveny přímému slunci, příliš vysokým teplotám (maximálně 25°C), příliš nízkým teplotám (minimálně 0°C), a také v místě kde není průvan, nebo třeba oleje a jiné provozní kapaliny.
Jako první si popíšeme, jak uskladnit pneumatiky bez disku. Někteří lidé ve snaze ušetřit si nepořídí disky pro zimní kola, ale nechávají si vždy na začátku sezony přezout pneumatiky na svou jednu sadu ráfků.
Což je kravina. Plechové ráfky stojí 1000,- Kč až 2000,- Kč za kus a díky tomu se velmi rychle zaplatí. Protože přezutí a vyvážení kola něco stojí. Můžeme počítat tak 800,- korun za sadu někde i více.
Navíc se pneumatiky častým přezouváním pomalu ale jistě ničí, hlavně patka pneumatiky, která se opotřebovává a po několikeré výměně se začne trhat.
Každopádně pokud máme k uskladnění pouze pneumatiky bez disků, skladujeme je nastojato vedle sebe. Můžeme buď využít nějaký stojan či regál, kam pneumatiky vyrovnáme, nebo jen tak na zemi. Nesmíme ale zapomenout pneumatiky jednou za měsíc pootočit, aby se nezdeformovaly.
V žádném případě je neštosujeme naležato na sebe a ani je nezavěšujeme. Těmito dvěma způsoby uskladnění by došlo k deformaci pneumatiky a pak bychom ji mohli vyhodit.
Pneumatiky obuté na disku skladujeme odlišně. Úplně nejlepší možností je zavěšení. Kola zavěsíme na háky tak, že je zahákneme za disk. Tak není vůbec pneumatika namáhána. Buď můžeme připevnit háky na zeď, nebo si pořídit stojan, kde se kola zavěsí po stranách
Také je můžeme naležato položit na sebe. Musíme je ale přibližně jednou za měsíc prohodit, aby byla jednotlivá kola zatížena po dobu skladování rovnoměrně.
Kola s disky by se neměla skladovat nastojato vedle sebe. Sice mi zde uniká důvod, proč se nemají skladovat nastojato (když by se jednou za měsíc pootočily), ale nedoporučuje se to. Ikdyž co jsem se díval do různých skladovacích prostor, tak jsou obutá kola běžně skladována tímto způsobem.
Ještě je možné použít i speciální stojan, kam se kola položí naležato, ale opírají se pouze diskem. Tak nejsou pneumatiky namáhány a odpadá jejich měsíční přendávání.
Každopádně mít dvě sady kol se rozhodně vyplatí. Hlavně nemusím na jaře a na podzim čekat na termín v pneuservisu a klidně si kola vyměním sám.
Do pneuservisu se tak podívám jen, když potřebuju obout a vyvážit nové pneumatiky anebo když náhodou někde píchnu.